Початок ХХІ століття ознаменовано позитивними змінами в освіті: методологічною
переорієнтацєю навчання на особистісний розвиток кожного учня, зміною підходів
до оцінювання навчальних досягнень школярів. Контроль і оцінювання в процесі
навчання молодших школярів є одним із найважливіших засобів мотивації й
стимулювання навчально-пізнавальної діяльності. Позитивна оцінка сприяє
розкриттю перспектив успіху в дитини, створює і підтримує позитивний емоційний
настрій, викликає бажання вчитися, формує адекватну самооцінку. Негативна ж
оцінка у молодших школярів викликає невдоволеність, зневіру,небажання вчитись,
призводить до зниження самооцінки,
Видатний
педагог В. О. Сухомлинський стверджував, що правильно організована перевірка і
оцінка знань учнів являє собою обмін духовними багатствами, передачу їх із
розуму в розум, із серця в серце. При такому контролі в дітей формується
бажання не тільки самим добре підготуватися до уроку, належним чином
відповісти, а й допомогти в цьому товаришам.
Відповідно до наказу
МОН від 21.08. 2013 № 1222 « Про затвердження
орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у
системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюється вербально: у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової; у
2-4-х класах з предметів: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче
мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура».
Саме
безбальне оцінювання учнів початкових класів створює умови гуманного навчання:
навчання без страху помилитися, без заздрощів, пригнічення та образ. Проте дуже
важливо в цих умовах правильно оцінити роботу учнів на уроці. Оцінка повинна
сприяти формуванню внутрішньої мотивації в навчанні та адекватної самооцінки,
уміння самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності,
збереженню психофізичного здоров’я, вихованню в кожного учня почуття поваги до
себе, самозадоволення, прагнення розширювати свої здобутки.
При
оцінюванні учнів у початкових класах користуюся рекомендаціями до оцінювання
знань учнів відповідно до рівнів досягнень.
Формами та прийомами,
які використовую у процесі вербального оцінювання молодших школярів:
Різні форми схвалення, погодження, підбадьорювання, зауважень,заперечень,
запозичених з етнопедагогічної освіти, виражених словесно та за допомогою
міміки,жесту.
ü Робота сама за себе скаже.
ü Що посієш – те й пожнеш..
ü Книжку читай – розуму набирай.
ü Без труда нема плода.
ü Кожна робота майстра величає!
ü Хто працює, той щасливий.
ü Роботящі руки гори вернуть.
ü Не мудруй багато, а працюй завзято.
ü Праця робить людину розумною.
ü Не пером пишуть, а розумом.
ü Спершу треба розсудити, а тоді - робити.
ü Добре роби – добре й буде.
ü Менше обіцяй - більше працюй.
ü Око бачить далеко, розум ще дальше.
ü Мудрим ніхто не родився, а навчився.
ü Знайко біжить, а незнайко лежить.
ü У праці треба мати не тільки хотіння, а й старання.
ü Хто старанно працює, в того й зошит квітує.
ü Старанність й труд до мети ведуть.
ü Не хвались, а вчись!
Використовувати
в навчально-виховному процесі для оцінювання учнів перших класів ігрову оцінку:
нагородження картками – бейджиками з написами: «Учень уроку», «Гордість
класу», «Працьовитко», «Відповідайлик», «Найдопитлівищий», «Кращий інформатик». Ці картки – бейджі видаються учням в кінці
кожного уроку. Таке вербальне оцінювання,оформлене на картці,яку дитина одягає
на шкільну форму,сприяє позитивному настрою,емоційному задоволенню,підвищенню
активності на уроках ,заохочує до пізнання, формує у дитини позитивне ставлення
до себе, до своїх товаришів,до навчання вцілому,сприяє підвищенню самооцінки,
розвитку впевненості у собі,допомагає зайняти відповідне місце в колективі.
Кожна, навіть слабка дитина, яка отримала картку
“Працьовитко” за роботу на уроці, бачить стимул для подальшої роботи,а не
губить його із-за невдач.
Використання сенсуальностимульвної мотиваційної системи в
оцінюванні знань учнів молодших класів.
оцінюванні знань учнів молодших класів.
Учитель готує плакат «Піраміда навчальних досягнень». Знизу вверх її колір плавно переходить із сіро-рожевого в жовто-червоний. Вибір кольорової гами пояснюється тим, що сіро-рожевий – це невпевненість,неточність й незадоволення вчителем відповіді учня. Жовто-червоний – це досягнення мети, правильність, позитивні емоції.
«Піраміда
навчальних досягнень» поділяється на чотири горизонтальних частини (відповідно
рівням навчальних досягнень). Напроти кожної намальовано символічне зображення
у вигляді мімічної схеми того чи іншого емоційного стану, який показує
відношення вчителя до того, як справився учень зі своїм навчальним завданням
- Четверта ступінь піраміди ( високий рівень
навчальних досягнень) - мімічний символ, що відображає
задоволення отриманими результатами та означає: «Молодець! Я рада!».
- Третя ступінь піраміди (достатній
рівень навчальних досягнень) - мімічний символ відображає
задоволення отриманими результатами та означає «Ти попрацював добре, але будь уважним!»
- Друга ступінь (середній рівень навчальних досягнень) – мімічний символ відображає сумнів з приводу отриманих результатів: «Ти міг би працювати значно
краще!»
- Перша ступінь (початковий рівень
навчальних досягнень) - мімічний символ відображає негативні емоції:«Я дуже незадоволена тобою сьогодні!»
Протягом
семестру разом із вчителем учень оцінює рівень сформованості навичок .
Позначкою +,якщо сформована, та -,якщо не сформована. Якщо будь який критерій
на уроці не формувався, клітинка залишається вільною. На уроці підбиваються
підсумки: якщо на всіх уроках критерій помічений знаком «+»,то в графі
«Підсумок» відповідна клітинка розфарбовується червоним кольором.
Якщо
в більшості уроків критерій помічений знаком «+»,то в графі «Підсумок»
відповідна клітинка розфарбовується жовтим кольором.
Якщо
в більшості уроків критерій помічений знаком «-»,то в графі «Підсумок»
відповідна клітинка розфарбовується рожевим кольором.
Якщо
на всіх уроках критерій помічений знаком «-»,то в графі «Підсумок» відповідна
клітинка розфарбовується сірим кольором.
Учень
робить висновки про рівень своїх знань, бачить над чим працювати, а вчитель
планує корекційну роботу.
дає
можливість кожному учню фіксувати та відстежувати свої досягнення у
навчанні,бачити результати своєї праці, виявляти успіхи та недоліки в
знаннях,стимулювати до подальшої роботи.
Вміло
користуючись у роботі з молодшими школярами педагогічною оцінкою, учитель
закладає основи для формування умінь, стимулює розвиток навчальних мотивів,
створює атмосферу доброзичливих взаємин в класі, що необхідно для підтримування
в учнів почуття власної гідності, доброти й чуйності,бажання працювати разом з
однолітками.
Оцінки смайлики
Використана
література
1.
Зубалій Н.П. Вплив
оцінки на ставлення шестирічних першокласників до навчання // Початкова школа
1990. - №5.
2.
Калініченко Н.І.
Шляхи до дитячих сердець// Українська мова і література в школі. – 1992. № 1.
3.
Стефюк С.К. Деякі
аспекти етнопедагогічної освіти як можливості духовно-творчого розвитку
особистості // Педагогіка і психологія – 1998. №2.
4.
Сухомлинський В.О.
Вибрані твори: У 5 т. – К., 1976. – Т. 2. – С. 466; - Т.4 – С.31; Т.2 С.465.
5.
Ахметова А.В.,
Островський С.М., Стрижова С.М. Знаково-символічний та сенсуально-мотиваційний
підходи до підвищення мотивації навчальної діяльності молодших школярів – Т.:
Педагогіка, 2002.





Немає коментарів:
Дописати коментар